Domän, Webhotell & SEO

Crystonenews.se

SEO, eller sökmotoroptimering, innebär egentligen bara en enda sak. Att hamna högt upp på olika sökmotorer när potentiella kunder letar efter en tjänst eller en vara som de vill läsa mer om online. Det finns många olika sätt att nå dit och här tipsar vi om några av dem. 

Annonser gör nytta

Att skapa annonser, som den här annonsen på Aftonbladet om free spins till exempel, är ett bra sätt att synas. De digitala kvällstidningarna når ut till otroligt många läsare och även om bara en bråkdel ser själva texten, och ännu färre faktiskt följer länken, så ger det bra konverteringsgrad. 

Det man måste betänka är huruvida läsarna i den aktuella tidningen tillhör ens målgrupp. Säljer du damskor kanske det inte är lämpligt att annonsera i en tidning för lantbruksrelaterade frågor. Med lite research kan man däremot snabbt hitta de tidskrifter som passar ens varumärke. 

Länkarbete

Det finns många olika benämningar på det här med att köpa plats för sina länkar. Annonsen, som vi nämnde ovan, är en form men det går också att köpa länkplats på andra sidor online. Influencers som bloggar, visar sig på Youtube eller är väldigt aktiva på Twitter har otroligt många följare. Genom att köpa en länkplats hos en av dem, eller flera för den delen, gör att man får en stor exponering på kort tid. 

Nackdelen med att jobba med influencers är att det är väldigt snabba puckar. Det skapar ofta en "hype" som kan gå över på bara någon vecka. Om det genererar en kundbas som är återkommande så är det värt priset men om det krävs återkommande kampanjer på liknande sätt kan det snabbt kosta mer än det smakar. Gör en noggrann kalkyl innan. 

Aktiv på forum

En tredje metod är att vara aktiv på olika forum på nätet. Genom att skapa en företagssida på Facebook, eller genom att vara medlem i diskussionsgrupper så kan man få ut varumärket. Svara på frågor som du kan mycket om, och särskilt om det gäller sånt som är relaterat till din tjänst eller produkt. 

Detta är väldigt tidskrävande och kan komma att innebära att man måste anställa personal som gör enbart detta. Är det värt den investeringen? Det kan bara du avgöra utifrån ditt företags behov och förutsättningar. 

En bra sida krävs

Inget av detta fungerar dock utan en bra hemsida. Det är den som är ryggraden i all SEO och den som gör att kunder stannar kvar på sidan. Det finns mycket hjälp att få av kunniga webbsideföretag men också reklamfirmor. 

Börja med att fundera ut exakt vad du vill att dina kunder ska få ut av sidan. Sätt dig sedan ned med en expert på SEO och skapa en plan för hur ni ska nå dit. Det är inte en garanti för framgång, men det ger ditt företag betydligt större chans än om du inte gör något alls. Nya kunder kommer inte hitta din sajt om du inte visar att den finns!